sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Uusi salkkuyhtiö: Unilever. Lisätty myös kehittyviä markkinoita

Unilever on valtava, hollantilais-englantilainen päivittäistavaroiden parissa toimiva yhtiö. Sen luulisi olevan tuttu jokaiselle suomalaiselle, joka on ranneliikkeen voimin tutkinut ostamansa tuotteen takakantta tuoteselosteineen.

Yhtiön tuoterepertuaariin kuuluu yli 400 erilaista brändiä. Viimeisimmän tilinpäätöksen mukaan vuoden 2013 liikevaihto oli noin 49,8 miljardia euroa liikevoiton ollessa 14,1 prosenttia eli n. 7 miljardia euroa. Liikevaihto on heilunut vuosina 2010-2014 44-51 miljardin euron vaihteluvälillä. Liikevoitto on ollut samaan aikaan 5,2-7,5 miljardin euron välillä. Molempien osalta trendi on ollut positiivisesti kasvava jo pitkään.  Tarkempaa tunnuslukuanalyysia on mahdollisesti tulossa myöhemmin..

On myös selvää, että Unilever tuskin tulee pompauttamaan liikevoittoaan tulevina vuosina, koska premium-luokan kuluttajatarvikkeet eivät myy tällä hetkellä riittävän hyvin. Yritys pystyy kuitenkin luomaan tasaista kassavirtaa ja jakamaan voittoja omistajille.

Brändiarvoa ei myöskään pidä unohtaa. Kuten ylempänä olevassa kappaleessa mainitsinkin, yritys on haalinut itselleen useita maailmalla arvostettuja, laadukkaita brändejä itselleen. Niitä myös kehitetään jatkuvasti. Päivittäistavaroissa tietyntyyppiset trendit elävät sykleittäin yritysten tapaan. Jokin tuoteryhmä voi olla kuluttajien suosima pitkään, mutta seuraavana päivänä kilpaileva vaihtoehto onkin houkuttelevampi. Edullinen pesuaine tai erimakuinen ruokavalmiste on helppo vaihtaa toiseen, kun vanhaan kyllästyy.

Tuotebrändejä arvioidaan yrityksissä jatkuvasti ja joskus syklin huipulla ne voidaan myydä mainioon hintaan. Selkeimmin kuluttajasegmentissä näin toimii Procter&Gamble. P&G on ilmoittanut myyvänsä yli puolet brändeistaan (tällä hetkellä n. 180 eri brändiä), jotta voisi keskittyä paremmin tärkempiinsä.

Tänä vuonna Unilever on myynyt kolme brändiään ja hankkinut yhden. Tuoteportfolio elää siis jatkuvasti ja se tekee tästä tylsästä alasta ainakin hieman mielenkiintoisemman. Sijoittajalle yhteenvetona, Unilever – tylsyys on sinulle hyväksi.

Osto: Lisää kehittyviä markkinoita

Tällä hetkellä hajautan omistuksiani maantieteellisesti (Suomen ulkopuolelle) suorilla osakkeilla Yhdysvaltoihin sekä kehittyvien markkinoiden ETF:llä. Olen käyttänyt siihen SPDR:n  S&P Emerging Markets Dividend ETF:ää (EDIV: NYSE). Kyseinen etf matkii kehittyvien markkinoiden osinkoa maksavien yritysten indeksiä. Indeksin päivittyessä saan käytännössä hieman aktiivista salkunhoitoa sellaisille markkinoille, joilla en pysty toimimaan suorilla osakesijoituksilla. Vuosittaiset kulut ovat 0,59%.

Olen valinnut EDIV:in muutamista eri syistä. Aloitetaan kuitenkin perusteluilla, miksi sitä ei kannattaisi valita.

- Menetät veroedun, koska osinko maksetaan ulos kvartaaleittain
- Kulut ovat korkemmat verrattuna esimerkiksi erään välittäjän maksuttomaan kuukausisäästämiseen
- Rahastolla ei käydä kauppaa niin paljon kuin muilla kehittyvien markkinoiden tuotteilla

Tällä hetkellä kylläkin mietin, pitäisikö kyseinen paperi vaihtaa edullisempaan ja verotehokkaampaan vaihtoehtoon. Osinkojen tullessa tilille saan kuitenkin itse priorisoida niiden tulevan sijoituskohteen, eikä kehittyvät markkinat pääse aikaan tällä tavoin ylipainoon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti